Ogłoszenie

                Informuję, że w dniach od 30.10.2024r. do 29.11.2024 r. w godzinach od 8.00 do 17.00 (dni robocze) w Gowarczowie będzie prowadzona wymiana wodomierzy domowych.

Wodomierze będą wymieniane przez przedstawicieli firmy Usługi hydrauliczne Damian Radek – ul. Zachodnia 8, Kazanów, 26-200 Końskie: Michała Glogera, Mateusza Kaletę i Damiana Radka.

    Burmistrz Miasta i Gminy Gowarczów

 

Pomoc klęskowa 2024. Szkody w uprawach przed 10 września! Ruszył nabór!

Do 15 listopada 2024 r. można się ubiegać o rekompensaty z budżetu państwa za szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu które miały miejsce do 10 września 2024 r. Wnioski są przyjmowane wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR.
Do wniosku należy załączyć:

  • kopię protokołu oszacowania szkód,
  • kopie polis ubezpieczeniowych potwierdzających zawarcie umów ubezpieczenia upraw rolnych,
    Pomoc będzie udzielana rolnikowi:
  • któremu został nadany numer identyfikacyjny,
  • będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem,
  • w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę i wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym.
    Wysokość pomocy ustala się jako iloczyn powierzchni uprawy, na której zgodnie z protokołem oszacowania szkód powstały szkody spowodowane wystąpieniem do dnia 10 września 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, i stawki pomocy.
    Zgodnie z § 13zzp ust. 10 rozporządzenia stawka wynosi:
  1. 3 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których wystąpiły szkody w wyniku gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 70% plonu;
  2. 2 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których wystąpiły szkody w wyniku gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 50% i mniej niż 70% plonu;
  3. 1 000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na których wystąpiły szkody w wyniku gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 30% i mniej niż 50% plonu.
    Łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć:
  • 80% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472;
  • 90% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 – dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami określonymi w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
    W przypadku gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów, wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń, przekraczałaby kwotę, o której mowa powyżej (stanowiącej 80% lub 90% kwoty obniżenia dochodu), pomocy udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą, o której mowa powyżej, a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.
  • Pomoc nie przysługuje w przypadku, gdy pomoc otrzymana na podstawie odrębnych przepisów, wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń przekracza kwotę pomocy obliczoną na podstawie § 13zzp ust. 12 rozporządzenia.
  • Pomoc, pomniejsza się o 50%, jeżeli w dniu wystąpienia szkód w uprawach rolnych spowodowanych wystąpieniem do dnia 10 września 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich co najmniej 50% powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych, nie było ubezpieczone co najmniej od jednego z ryzyk tj. suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny,
    Pomoc finansowa nie przysługuje producentowi rolnemu do powierzchni upraw rolnych, do których wnioskował o udzielenie pomocy w ramach nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorowi owoców i warzyw oraz sektorowi wina dotkniętym niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi.
    Szczegóły i warunki uzyskania pomocy dostępne na stronie www.gov.pl/arimr

Wsparcie na opłacenie trzeciej i czwartej raty podatku rolnego za 2024 r.

O pomoc w opłaceniu trzeciej i czwartej raty podatku rolnego za 2024 r. mogą wnioskować do ARiMR rolnicy, którzy w swoich gospodarstwach ponieśli w tym roku szkody w uprawach spowodowane gradem, deszczem nawalnym, przymrozkami wiosennymi lub huraganem. Nabór wniosków trwa do 15 listopada 2024 r. wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR.
Do wniosku należy załączyć:

  • kopię protokołu oszacowania szkód,
  • kopie polis ubezpieczeniowych potwierdzających zawarcie umów ubezpieczenia upraw rolnych,
  • kopia decyzji ustalającej wysokości podatku rolnego na 2024 r.
    Zgodnie z § 13zzq ust. 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć:
    1) 80% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472;
    2) 90% kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 – dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami określonymi w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
    ARiMR informuje, iż pomoc o której mowa nie zwalnia z zapłaty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego.
    Pomoc pomniejsza się o 50%, jeżeli w dniu wystąpienia szkód w uprawach rolnych spowodowanych wystąpieniem w 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich co najmniej 50% powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych, nie było ubezpieczone co najmniej od jednego z ryzyk: suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny.
    Szczegóły i warunki uzyskania pomocy dostępne na stronie www.gov.pl/arimr

Bonus frekwencyjny – 5 000 zł dla Koła Gospodyń Wiejskich

Rozpoczął się nabór wniosków skierowany do kół gospodyń wiejskich
z gminy, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. O tzw. bonusy, które wynoszą 5 tys. zł, można się ubiegać do 29 listopada 2024 r. w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Wysokość pomocy wynosi 5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich.

Wnioski można składać:

  • osobiście w Biurach Powiatowych ARiMR,
  • wysłać za pośrednictwem operatora pocztowego (np. Poczta Polska)
  • za pośrednictwem platformy ePUAP,
  • za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl,

Uwaga!

  • Jeżeli Wnioskodawca przesyłając dokumenty za pośrednictwem platformy ePUAP lub za pośrednictwem usługi mObywatel do pisma ogólnego dołączy pliki niepodpisane elektronicznie, takie pliki nie mają waloru podpisanego dokumentu.

Za datę złożenia wniosku uważa się:
1)    w przypadku osobistego złożenia wniosku w kancelarii Biura Powiatowego – datę dostarczenia wniosku do kancelarii Biura Powiatowego;
lub
2)    w przypadku złożenia wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego – datę nadania przesyłki (data stempla pocztowego); 
lub
3)    w przypadku złożenia wniosku za pośrednictwem platformy ePUAP lub za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl – datę jego nadania.

Szczegóły i warunki uzyskania pomocy dostępne na stronie www.gov.pl/arimr