Na terenie gminy zostanie przeprowadzony bezpłatny odbiór folii rolniczej (folia czarna, folia czarno-biała), folii po sianokiszonce(biała, zielona), folii tunelowych, worków po nawozach oraz typu Big Bag.
Rolnicy we własnym zakresie zobowiązani będą dostarczyć i załadować folię i inne wyżej wymienione odpady do miejsca wskazanego przez gminę i w terminie, o którym w przypadku zorganizowania zbiórki będziemy informować telefonicznie.
Odpady należy dostarczyć odpowiednio zwinięte w bele lub rolki umożliwiające ich załadunek do kontenera oraz zabezpieczyć przed rozwianiem. Rolnicy zobowiązani są do wysegregowania odpadów na poszczególne frakcje oraz oczyszczenia z błota, ziemi, resztek organicznych i pozbawienia z innej zawartości. Odpady powinny być przesortowane.
Wyżej wymienione odpady zostaną odebrane, jeśli ilość odpadów wyniesie minimum 12 ton z terenu całej gminy.
Podczas zbiórki nie będą odbierane: sznurki, siatki, węże nawadniające, bańki po szkodliwych substancjach, opony.
Rolnicy zainteresowani odbiorem odpadów pochodzenia rolniczego mogą składać wnioski w sprawie deklarowanych ilości odpadów rolniczych w Urzędzie Miasta i Gminy Gowarczów, ul. Plac XX -lecia 1, w pok. nr 208, w terminie do dnia 10 września 2025 r. w dni robocze od 7.30 do 15.30
Szczegółowe informacje można uzyskać w Urzędzie Miasta i Gminy Gowarczów, w pokoju nr 208 lub pod numerem tel. 48 672 40 37 wew. 237.
Warunek odbioru rolnicy muszą zapewnić ładowarkę teleskopową konieczną do załadunku odpadów do naczepy od góry, wymiary naczepy poniżej:
Budowa oświetlenia ulicznego w miejscowości Giełzów
W dniu 27.08.2025 r. w miejscowości Giełzów Burmistrz Miasta i Gminy Gowarczów Joanna Dołowska wraz z pracownikami przy obecności inspektora nadzoru Pana Marka Szczepanika dokonała odbioru budowy oświetlenia ulicznego w miejscowości Giełzów wykonanego w ramach umowy nr ORG.032.53.2025 zawartą z firmą Handlowo-Usługową „ELVOLT” reprezentowaną przez Pana Dominika Stachniaka. W ramach w/w umowy wykonano : układanie kabli, montaż słupów, przewodów i ograniczników przepięć, montaż opraw oświetleniowych oraz pomiary.
Jak co roku w ostatnią niedzielę sierpnia przy pomniku/krzyżu na Ludwinowie odbędą się uroczystości w intencji wysiedlonych.
Msza polowa poprzedzona drogą krzyżową odbędzie się w 31 sierpnia o godz. 15:00 a po niej nastąpi krótki program artystyczny i tradycyjnie czas na spotkanie i rozmowy z uczestnikami wydarzenia.
Nabór wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gowarczowie informuje, że rozpoczął się nabór wniosków w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026.
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 oraz art. 13 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U z 2024 r. poz. 1848).
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym:
dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności
– konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, oraz
2. osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie: a. o znacznym stopniu niepełnosprawności albo b. o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo c. traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44 i 858 )
Usługi asystencji osobistej mogą w szczególności polegać na pomocy asystenta osoby z niepełnosprawnościami w różnych sferach życia, w tym: 1. wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej; 2. wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie; 3. wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania; 4. wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Usługi asystencji osobistej mogą być świadczone przez osoby pełnoletnia, niebędące członkami rodziny uczestnika programu, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem programu oraz:
-w przypadku wskazania przez realizatora Programu: 1. posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK,fizjoterapeuta lub za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
2. posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu oraz
– w przypadku wskazania przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego
– edycja 2026: 1. przygotowanie do świadczenia usług asystencji osobistej na podstawie oświadczenia uczestnika lub jego opiekuna prawnego. Asystentem nie może być osoba będąca uczestnikiem programów Ministra finansowanych ze środków Funduszu dotyczących usług asystencji osobistej i opieki wytchnieniowej.
Posiadanie doświadczenia, o którym mowa w pkt 2, może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Podmiotem tym może być również osoba fizyczna (a więc nie tylko osoba prawna, czy jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej), która zleciła udzielenie bezpośredniej pomocy osobie z niepełnosprawnością.
Uczestnik Programu za usługi asystencji osobistej nie ponosi odpłatności.
Więcej informacji:
Na stronie Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych został zamieszczony stosowny komunikat oraz ogłoszenie o naborze wniosków.
Osoby zainteresowane, chcące skorzystać z usług asystenta proszone są o wypełnienie karty zgłoszenia wraz z kartą zakresu czynności, które są do pobrania i znajdują się w poniższych załącznikach.
Wypełnioną Kartę zgłoszenia należy dostarczyć do siedziby Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gowarczowie, ul. Plac XX-lecia 1,26-225 Gowarczów
Zebrane informacje posłużą do ustalenia zapotrzebowania na tego typu usługę w roku 2026 i aplikowanie o środki finansowe na realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026
Gminne Centrum Kultury i Biblioteka w Gowarczowie zaprasza dzieci i młodzież z terenu Gminy Gowarczów do udziału w warsztatach w ramach radiacji projektu „Rzemiosło i rękodzieło Gowarczowa i okolic”.
W najbliższą środę 27 sierpnia odbędą się niezwykłe warsztaty barwienia tkanin i druku botanicznego z Panią Mariolą Saternus zaś w czwartek w świetlicy w Korytkowie spotkanie z korytkowskimi wikliniarkami oraz warsztat wyplatania z wikliny. W piątek zapraszamy na wycieczkę do Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni na zwiedzanie z przewodnikiem i warsztat „Od ziarenka do bochenka”.
Ilość miejsc ograniczona, udział bezpłatny.
Zapisy pod nr telefonu tel. 48 672-46-82, lub 48 672-43-95 w godz. 9:00 – 16:00
Projekt „Rzemiosło i rękodzieło Gowarczowa i okolic” obejmuje cykl działań warsztatowych, wystaw, wyjazdów edukacyjnych oraz pokazów promujących lokalnych twórców, nawiązujących do dawnych tradycji rękodzieła i rzemiosła na terenie miasta i gminy Gowarczów oraz w regionie. Organizowane wydarzenia umożliwią dzieciom i młodzieży poznanie i żywe zetknięcie się ludowymi tradycjami: podczas międzypokoleniowych spotkań warsztatowych oraz wystawy „Lokalne Rękodzieło”; wyjazdów do skansenów regionu kieleckiego i opoczyńskiego połączonych z warsztatami i lekcją muzealną; pokazu rzemiosła.
Chętna młodzież osobiście będzie uczestniczyła w rozmowach z lokalnymi twórcami podczas nagrań podcastów to serii „Gowarczowskie portrety”. Wydarzenia mają integrować społeczność i edukować w zakresie lokalnego dziedzictwa kulturowego i tradycji.
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji w ramach programu Nasze tradycje
Elwira Sibiga-Gärtner Dyrektor GCKiB w Gowarczowie Gminne Centrum Kultury i Biblioteka w Gowarczowie, Plac XX-lecia 25, 26-225 Gowarczów
Z wielką przyjemnością informujemy, iż w dniu dzisiejszym tj. 19.08.2025 r. Burmistrz Miasta i Gminy Gowarczów Joanna Dołowska reprezentując Gminę Gowarczów podpisała umowę darowizny ze Skarbem Państwa – Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Kielcach.
Przedmiotem darowizny przekazanej na rzecz Gminy Gowarczów jest pojazd marki Dacia SD Duster.
W piątek 15 sierpnia w Smykowie odbyły się Dożynki Powiatowe. Wśród zaproszonych reprezentantów samorządów z regionu obecna była również Burmistrz Miasta i Gminy Gowarczów Pani Joanna Dołowska wraz z Przewodniczącym Rady Miejskiej Sławomirem Koniecznym.
Ważnym punktem programu był coroczny konkurs na „Tradycyjny Wieniec Dożynkowy Powiatu Koneckiego”. W tegorocznej edycji Gminę Gowarczów pięknie reprezentował „Zespół wieńcowy Bębnowianka”. Okazały wieniec zyskał uznanie jury i „Bębnowianki” stanęły na podium zdobywając III miejsce. Panie w składzie: Teresa Duda, Katarzyna Sobczyńska, Katarzyna Wilk, Elżbieta Kuleta, Barbara Dolatowska, Joanna Kobalczyk, Bożenna Milczarek, Krystyna Jura, Anna Rokita, Magdalena Kuleta prezentowały się też na dożynkowej scenie z tradycyjnym obśpiewaniem przygotowanego wieńca.
Serdecznie gratulujemy dziękując również pracownikom UMiG oraz OSP Gowarczów za zaangażowanie w udziale reprezentacji Gminy w tym wydarzeniu.
W związku z zaistniałą pomyłką w dostawie nasion, prosimy wszystkich rolników, którzy mogli otrzymać niewłaściwy materiał siewny, o kontakt z Referatem Infrastruktury Technicznej i Ochrony Środowiska w terminie do 13 sierpnia 2025r. do godziny 15:30 osobiście lub telefonicznie pod numerem telefonu: 486724037 w. 237